Blogindlæg

Højt sygefravær er tegn på…

For noget tid siden fik jeg ansvaret for en organsiation på godt 100 medarbejdere med et sygefravær på ca. 20 dage pr. medarbejder pr. år. Over en periode på 2 år fik vi nedbragt fraværet til 7 dage og samtidig flyttet organisationen fra en modløs organisation i skyggen, til en organisation med energi, sammenhold og troen på, at man på sigt ville kunne klare sig blandt de bedste.

Senere fik jeg ansvaret for en organisation, som var præget af utilfredse kunder, stress, langtidssygemeldinger, individualisering af opgavehåndteringen og lav produktivitet. Over en periode på 1,5 år fik vi organisation rettet op med glade medarbejdere uden stress-symptomer og en kapacitet, som næsten svarede til behovet. Siden fulgte selvfølgelig de anerkendende og tilfredse kunder.

Højt sygefravær er ofte et symptom på, at organisationen ikke er i en god balance. Grebene til at skabe balancen afhænger af diagnosen og rammebetingelserne. Det er min erfaring, at alt starter med ledelsen – det være sig både topledelsen og linjeledelsen. Der skal laves en klar plan med klare mål. En plan som ledelsen skal støtte op om og medarbejderen involveres i. Der skal hurtigt skabes tillid til, at ledelsen er på rette vej og driften skal støt udvikles med et stærkt fokus på forandringsprocesser og de mål som ligger 2 – 3 år ude. Når målene nås skal det markeres og fejres.

Sidst men ikke mindst viser mine erfaringer, at medarbejderne i sådanne vanskelige perioder hyppigt forsøger at læse ledelsen. Tror vi selv på projektet? Nærværende ledelse med vilje og overskud er en nødvendighed. Selv om det er en vanskelig proces fremmer gode grin, holdspil og rette timing af tiltag den samlede forbedring og nedsættelse af sygefraværet. Et sygefravær som ikke alene fremmer produktionen, men i meget høj grad øger arbejdsglæden og arbejdsmiljøet. Stort sygefravær udgør nemlig en stor belastning for de kollegaer, som skal løbe ekstra hurtigt.